Blog

Home/Blog/Les emoticones, el gran fenomen lingüístic de l’era digital

Les emoticones, el gran fenomen lingüístic de l’era digital

emoticonesL’Institut d’Estudis Catalans defineix la paraula “emoticona” com “símbol gràfic que evoca un rostre humà amb diverses expressions, emprat per a manifestar estats d’ànim en els missatges tramesos per una xarxa telemàtica”. Podeu pensar en WhatsApp sense tenir en compte les emoticones? Us heu fixat mai en quantes n’utilitzeu diàriament?

El seu ús ha crescut tant des de l’arribada de la missatgeria instantània que actualment representen una de les principals matèries d’estudi de la neurociència i, de fet, científics d’arreu asseguren que el cervell ja les ha integrat i codificat com a part del lèxic diari.

A través dels estudis realitzats fins ara, s’ha descobert que el sexe femení n’utilitza més que el masculí i que molta gent les fa servir, sobretot, quan parla amb algú que no coneix, per establir-hi contacte més ràpid i amb més efectivitat. També és un fet constatable que varien segons les cultures. Així, a Europa utilitzem :) per somriure, mentre que a Japó aquesta expressió correspon a ^__^.

D’acord amb el neurocientífic australià Owen Churches, “cap bebè neix amb una resposta innata a les emoticones” i, per tant, entendre-les és fruit d’una “reacció neuronal totalment creada per la cultura”. “Abans de 1982 (la data en què l’informàtic Scott Fahlman va proposar fer servir aquests caràcters per identificar les bromes), no hi havia motius perquè s’activessin els àrees del cervell sensibles a les cares, però ara hem après a representar-les i entendre-les”, assegura. Churches va començar a investigar aquestes icones quan es va adonar que els universitaris tancaven els e-mails amb :) i ha determinat que, quan les mirem, s’activa l’àrea occipitotemporal del cervell, la mateixa que quan veiem una cara física. L’ús creixent d’emoticones fa que les processem com expressions reals i, per tant, ja constitueixen un fenomen cultural imprescindible en la comunicació.

Written by

Som especialistes en comunicació digital (disseny i posicionament web, gestió de xarxes socials, reputació digital…), en comunicació audiovisual (vídeos corporatius, espots publicitaris, videoclips…) i en comunicació interna (motivació, coaching, lideratge…). Oferim serveis de gabinet de premsa (dossiers de premsa per a llançament de nous productes, reculls de premsa temàtics…), relacions públiques (organització d’esdeveniments, trobades amb bloggers…) i identitat corporativa (disseny de logotips, papereria, packaging, estratègia…).

Leave a Comment

Follow Me